Ik ben nu al een tijdje bezig met ervaringsdeskundigheidswerk. Ik noem me zelf liever "ervaringskundig" eigenlijk. Mijn boodschap is altijd dat je samen met je behandelaar gaat kijken hoe je kunt leren omgaan met jezelf. Toen ik in de GGZ molen kwam en een psychiater sprak dacht ik: die man gaat mij beter maken. Maar zo werkt het niet. Jij vertelt en hij luistert en het lastige is dat hij of zij niet gelijk kan zien wat er aan de hand is. Bij een gebroken been of een liesbreuk is er duidelijk te zien waar het mis is. Daarom is er dus DSM IV en nu zelfs DSM V. Door middel van kenmerken is er een classificatie te maken waarbij iemand 5 van de 9 kenmerken moet hebben om een bepaalde classificatie te krijgen.Maar sommige van die kenmerken komen ook bij andere stoornissen voor.
Ik hoor vaak mensen roepen over een "stempel". Tegen die mensen zeg ik dat de GGZ de hulp die ze jou geven ook moeten kunnen declareren bij de zorgverzekeraar en daar hoort een "diagnose" bij.
mijn alledaagse angst is het lastigste. Angst om afgewezen te worden, angst dat mensen het misbruik zien, angst voor verschijningen angst om gestraft te worden, angst als een oudere man achter me in de rij staat. De heftigste angst is verlatingsangst. En dan nog het verlangen naar geborgenheid. Naar liefde, naar een aanraking en dat dan gelijk weer afwijzen omdat ik er niet mee om kan gaan. Als ik ergens heen ga is het eerste wat in me opkomt: misschien is er iemand die mij leuk vind. Soms zeggen mensen: "wat leuk dat je er bent" en ik denk dan gelijk dat dat onecht klinkt, niet gemeend is. Ik kan er niets mee en ik begrijp dat ik daarmee weer mensen afstoot.
Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen teleurgesteld raken als ze in de GGZ molen terechtkomen. Vaak komt de hulp langzaam op gang of sluit de hulp niet aan op jouw behoeften. Zoals ik al eerder zei is het samen met je behandelaar een zoektocht om erachter te komen hoe hij/zij het beste kan helpen. Dat geld dus ook voor het zoeken naar medicijnen en/of therapie die bij jou passen. Iedereen reageert anders op medicijnen. Vaak slikken mensen ook meerdere medicijnen. Het is allemaal even kijken wat en welke medicijnen werken en voor jou om te kijken welke therapie aansluit op jouw behoeften. Kijk kritisch naar je behandelaar maar ook naar jezelf. Er wordt van je verwacht dat jezelf ook actief aan je herstel werkt.Misschien kun jezelf ook informeren naar therapieën die op jouw, of een andere, locatie gegeven worden.
"magisch denken". Ik snap dat dat komt omdat ik antwoorden zoek waarom dingen mij overkomen. En omdat ik geen antwoorden kan vinden komen die dingen omdat ik een wallpaper op mijn computerscherm verandert heb of iets in de kamer anders heb neergezet. Ik moet oversteken en aan de overkant het groene voetgangerslicht nog zien knipperen. Laatst kwam iemand waar ik veel om geef niet, zoals iedere avond, op skype net toen ik mijn woonkamer anders had ingericht. Gelijk snachts alles weer teruggezet na paniekaanvallen over verlating. En ik weet dat het er niets mee te maken heeft maar het is dwangmatig. Er moet een reden geweest zijn...
En dan ben je uitbehandeld en kan ik me voorstellen dat je je in de steek gelaten voelt. Je bent nog helemaal niet beter toch! Probeer toch vrijwilligerswerk of een andere bezigheid op te pakken. Je zult merken dat afleiding kan werken en je het gevoel geven "nuttig" te zijn. Ik snap wel dat dat moeilijk is. Om daarmee om te kunnen gaan heb ik zelf veel aan ACT (acceptance and commitment therapy) gehad. Die gebruikt een schaakbord als metafoor. Als je angst hebt komen er gedachten dat je, bijvoorbeeld, niet naar buiten moet gaan want dan gebeurt het weer waar je angst voor hebt. Die gedachten waarschuwen je bijvoorbeeld voor slechte ervaringen uit je verleden en dat is goed maar ze slaan door en maken dat je helemaal niet meer naar buiten durft te gaan.Tegen zulke angsten is het lastig opboksen. Zij zijn de zwarte stukken op het schaakbord. Je zult het op dat schaakbord niet van ze winnen. Probeer daarom het schaakbord zelf te zijn. Ongeacht wat je gedachten zijn beslis jij om wel buiten de deur te gaan. Probeer te accepteren dat jij die gedachten hebt maar zeg tegen jezelf dat dat toen was en niet nu. Probeer die gedachten niet te laten verdwijnen en denk ook niet in goed of fout. Dit ben jij met al je angsten en twijfels maar jij bepaalt zelf wat je gaat doen. Klinkt makkelijk maar vergt oefening. Ze raden aan om een echt schaakbord of dambord in je woonkamer te plaatsen zodat, als jet het bord ziet, je iedere keer weer jezelf herinnerd aan deze manier van omgaan met jezelf. Zo zijn er meerdere therapieën zoals VERS, DGT, MBT, SCHEMA, LINEHAN, LIEBERMANN, GOLDSTEIN dus zoek met welke therapie je uit de voeten kunt. Spreek er met je behandelaar over en je kunt/mag meerdere therapieën proberen.