Nu, na 35 jaar, weet ik pas waarom ik toen zo reageerde. Aantrekken en afstoten, de angst om iemand te verliezen. Bang dat als mensen mij met haar zagen haar zouden afpakken. Bang voor nabijheid. Ik heb haar pijn gedaan en daar heb ik spijt van. Dit is geen zielig verhaal maar een verhaal over wat ik geleerd heb met Mentalisatie Bevorderende Therapie. Ik heb geleerd om te gaan met hechting problemen maar ik had dat graag toen al gekund.
Zoeken in deze blog
woensdag 25 december 2013
Zo met kerstmis en na een enerverende tijd denk ik wel een terug aan Elize, mijn eerste grote liefde. Ik was rond de 20 jaar en ik was net uit het internaat. We hebben elkaar ontmoet in de bibliotheek in Schiebroek. Ze had een wat jongensachtige flair over zich en toen ik haar voor de eerste keer zag was ik gelijk hopeloos verliefd op haar. We voetbalde samen op het veldje voor de Donkersingel en toen ze zei dat ze verkering met me wilde lachte ik mijn zenuwen weg. Alleen als ik samen met haar was vond ik het moeilijk om ergens te zijn waar mensen ons zagen. We zaten vaak ergens verscholen en ik was gelukkig met haar. Ze werkte in een verzorgingsflat en wilde dat ik op een feestje kwam waarbij ook collega’s aanwezig waren maar ik durfde dat niet. Ik schreef een onsamenhangende en verwijtende brief om mijn afzeggen te rechtvaardigen en voelde me opnieuw in de steek gelaten. Na een jaar heb ik het gedurfd om haar nog eens te bellen en haar te vragen samen wat te doen maar ze had een vriend die naar ze zei: “ heel lief was” .
Nu, na 35 jaar, weet ik pas waarom ik toen zo reageerde. Aantrekken en afstoten, de angst om iemand te verliezen. Bang dat als mensen mij met haar zagen haar zouden afpakken. Bang voor nabijheid. Ik heb haar pijn gedaan en daar heb ik spijt van. Dit is geen zielig verhaal maar een verhaal over wat ik geleerd heb met Mentalisatie Bevorderende Therapie. Ik heb geleerd om te gaan met hechting problemen maar ik had dat graag toen al gekund.
Nu, na 35 jaar, weet ik pas waarom ik toen zo reageerde. Aantrekken en afstoten, de angst om iemand te verliezen. Bang dat als mensen mij met haar zagen haar zouden afpakken. Bang voor nabijheid. Ik heb haar pijn gedaan en daar heb ik spijt van. Dit is geen zielig verhaal maar een verhaal over wat ik geleerd heb met Mentalisatie Bevorderende Therapie. Ik heb geleerd om te gaan met hechting problemen maar ik had dat graag toen al gekund.
woensdag 31 juli 2013
afwijzing, afwijzing
Sinds kort werk ik op een beschermd wonen groep. Het is leuk om te doen en ik kan mijn ervaringen delen. Vanmorgen was ik bijna op mijn gemak zelfs. Ik was even ik, ongedwongen en vrolijk. Dus maakte ik een grapje met een van de mensen van de woonbegeleiding. Gekscherend zei ik dat ik haar wel streng vond. Gewoon een grapje, even plagen. Vanmiddag kreeg ik een mail. Zij vind dat dat niet kan waar bewoners bijzitten. Vanaf dat moment gaat zoiets een geheel eigen leven leiden. Ik was even mezelf en ik wordt onmiddellijk gestraft. Ik denk altijd in straf. Alles wat niet goed loopt is straf voor mijn verleden in het internaat. Het liefst zou ik nooit meer naar dat werk gaan. Voor haar is het nu af zei ze maar voor mij begint het pas. De drempel overwinnen. Voor mij is er iets stuk gegaan vandaag.
maandag 18 februari 2013
Ik kan niet slapen; U kent het wel, rusteloos woelen in een onrustig bed onder een dekbed gevuld met frustratie. Die frustratie komt omdat ik op de plank lig. Er komt geen uitspraak maar in plaats daarvan een mediation traject. En omdat traject te starten moet de uitspraak van de commissie aangehouden worden; op de plank leggen heet dat. Ik zal nooit meer weten wat de uitspraak van de commissie was . Na afloop van het mediation traject moet ik alles stoppen bij de commissie. Ik heb van angst en spanning de afgelopen weken veel geld aan niets uitgegeven en 3 x mijn woonkamer heringericht! De angst blijft. Tevergeefs troost gezocht bij iedereen die begrip toonde maar mijn troost is te gecompliceerd om te verzachten. Ik lig op de plank en dan slaap je hard. Volgende week zondag weer praten over misbruik met andere slachtoffers die voor mij net zo makkelijk daders kunnen zijn. Daarom heb ik zulke bijeenkomsten altijd vermeden. Ik voel me bedreigd in het gezelschap van mede slachtoffers. Ik lig op de plank in een donkere kast en ik kan niet slapen.
donderdag 17 januari 2013
Geborgenheid
Songtekst: Paul van Vliet - "Veilig achterop bij vader op de fiets"
Ik heb soms van die akelige dagen Dat alles me te groot wordt en te veel En wat ik aangehaald heb, kan ik slecht verdragen En alles wat ik nog moet doen, dat grijpt me naar de keel Ik word al zenuwachtig wakker Dat wordt alleen maar erger door dat driftige gejakker En een koffer vol verantwoordelijkheid waaraan ik me vertil En honderdduizend dingen die ik eigenlijk niet wil En ik moet nog zo veel doen, ik moet nog zo veel doen Kan ik nou vandaag niet weer eens even net als toen refr.: Veilig achterop bij vader op de fiets Vader weet de weg en ik weet nog van niets Veilig achterop, ik ben niet alleen Vader weet de weg, vader weet waarheen Ik weet nog hoe het rook, ik weet nog hoe het was Met m'n armen om 'm heen, m'n wang tegen z'n jas Vader weet de weg en ik weet nog van niets Veilig achterop bij vader op de fiets En ik heb zo vaak een onbestemd verlangen Een zeurderig gevoel van droevigheid En dat verlangen dat kan dagen blijven hangen En waar ik ga of lig of sta, ik raak het niet meer kwijt Niks is leuk en niks is boeiend Alles is vervelend en mateloos vermoeiend Een lusteloze, levenloze, wezenloze heer Die treurig zit te kijken naar de wereld en het weer En ik moet nog zoveel doen, ik moet nog zoveel doen Kan ik nou vandaag niet weer eens even net als toen
Dit liedje zegt veel over geborgenheid maar er is een maar; die geborgenheid die hier: "Met m'n armen om 'm heen, m'n wang tegen z'n jas" bezongen wordt ken ik niet. Als kind van 3 werd ik al uit huis geplaatst en kwam terecht in pleeggezin, opvanghuizen en internaten overal in Nederland.
En nu verlang ik er zo naar. Even rust in mijn hoofd en met mijn moede hoofd in de schoot van iemand die zegt dat ze om me geeft. Het is goed , Marcel, kom maar.....
Ondertussen zijn er ontwikkelingen over mijn klaagschrift. Er is een groep binnen KLOKK die via een mediation-traject compensatie wil krijgen en heeft daar afspraken over gemaakt met de betreffende geestelijken. Of ik ook mee doe, samen staan we sterker. Maar ik zit nog te wachten op de uitspraak van de commissie dus wat te doen? Moet ik die aanhouden? Er zal kontakt met mij worden opgenomen dus ik moet wachten. En wachten is moeilijk, geen invloed hebben op dingen is moeilijk. Tevaak een speelbal geweest. Veel verdriet wat naar boven komt samen met verlangen naar iets wat ik niet ken. Maar zo sterk, zo sterk verlangen om me daar aan over te geven. Rust, geborgenheid.......stilte
dinsdag 15 januari 2013
magisch denken
Abonneren op:
Posts (Atom)